TRILOBIT '24 - ocenění
© Petr Makovička a Tony Danilov
Český filmový a televizní svaz FITES
uděluje
CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024
Agnieszce Hollandové
za režii filmu
HRANICE
Film svou obrazově strhující filmovou řečí má na míle daleko k povrchní publicistice i k běžným akčním dramatům. S hlubokou empatií nahlíží jedno z nejvážnějších témat dnešní Evropy, téma zákeřně řízené, politicky zneužívané migrace – a co si s ní počít, aniž bychom se zpronevěřili sami sobě. Úzkostně kafkovský i groteskně absurdní příběh z polsko-běloruské hranice divákovi neumožní chytat se obvyklých happyendových stébel, přesto nabízí i naději v mladých záchranářkách a záchranářích.
Český filmový a televizní svaz FITES
uděluje
CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024
Pavlu Soukupovi
za režii filmu
#annaismissing
Porota oceňuje film #annaismissing, který svěžím zpracováním přibližuje děsivé dopady kyberšikany a života na sociálních sítích. V době, kdy podle průzkumů každé páté dítě zažilo ponižování, nenávistné komentáře a další stinné stránky online světa, jde o zásadní dílo, které navíc svou seriálovou podobou a napínavostí může osvětově zapůsobit na cílové publikum. V domácím kontextu je to i výjimečně dobře vystavěný a žánrově čistý thriller.
Český filmový a televizní svaz FITES
uděluje
CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024
Tomáši Dušičkovi
za námět a scénář
a
Jonáši Karáskovi
za režii filmu
INVALID
Od dob kultovních snímků filmové vlny šedesátých let se v naší kinematografii jen málokdy vidí tak vydařená, svižná, divácky vděčná, a přitom nepodbízivá a krutá komedie. Invalid pod silným zvětšovacím sklem černého humoru a nadsázky nabízí nekompromisní obraz naší společnosti, výkony obou protagonistů (Gregor Hološka, Zdeněk Godla) i ostatních (za všechny Klára Melíšková) jsou samy o sobě zralé na cenu, zde však boduje především celek příběhu.
Český filmový a televizní svaz FITES
uděluje
CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024
Romanu Vávrovi
za námět, scénář a režii filmu
PŘÍPAD MODRÝ
Byl dvojnásobným mistrem světa v hokeji. Také vzorným otcem rodiny, a především hodnotově ukotveným člověkem s pevným charakterem. Nechtěl v době, která svoje hodnoty hledala kdesi na východě, opustit švýcarskou manželku ani zrušit, státem předtím potvrzenou, smlouvu s NHL. To vše mu vyneslo 5 let věznění v uranových dolech a zavinilo jeho předčasnou smrt. Osud hokejového brankáře Ing. Bohumila Modrého zpracoval režisér Roman Vávra na propracovaném pozadí obrazu doby, vytříbeným filmovým jazykem, se silnou vnitřní přesvědčivostí.
Český filmový a televizní svaz FITES
uděluje
CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024
Simoně Pekové
za ztvárnění role Valérie
ve filmu režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka
PŘIŠLA V NOCI
Stejně jako samotný film osciluje mezi černou komedií a groteskním hororem, „klame tělem“ i Simona Peková v hlavní roli. Její Valérie není jen okázale histrionská manipulátorka bezohledně terorizující své okolí. Promyšleným střídáním teatrální exprese s okamžiky ztišení a citu pro tragikomický detail, dokáže v divácích vzbudit nejen odpor a smích, ale i pochopení a soucit se stárnoucí ženou neschopnou reflexe vlastního života a vztahů. A přimět je k zamyšlení nad sebou samými.
Český filmový a televizní svaz FITES
mimořádně uděluje
CENU POROTY – MOC BEZMOCNÝCH
za přínos občanské společnosti
Ksenii Sacharnové
za režii a produkci
a Kirillu Sacharnovi
za námět, režii, kameru, střih
dokumentárního filmu
VIKTOR FAJNBERG. DISIDENTEM K ZBLÁZNĚNÍ
Dokument poskytl filmařsky poctivý prostor příběhu sovětského disidenta, jednoho z osmi statečných, kteří protestovali proti sovětské okupaci Československa, za což byl sovětským režimem léta vězněn bez soudu na psychiatrické klinice. Dílo připomíná stále platnou pravdu, že i zdánlivě bezmocní jednotlivci mohou svým statečným postojem porazit všemocný totalitní systém a spoluobčanům ukázat cestu k životu v pravdě.
Český filmový a televizní svaz FITES
mimořádně uděluje
CENU POROTY – MOC BEZMOCNÝCH
za přínos občanské společnosti
Mattu Sarneckému
za scénář a režii
koprodukčního dokumentárního filmu
KUCIAK: VRAŽDA NOVINÁŘE
Dánský režisér Matt Sarnecki s odstupem doslova dešifroval příběh slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové nejen jako otřesný zločin, ale zasadil tento akt do dosud neznámých celospolečenských souvislostí prorůstání mafiánského prostředí se slovenskou politikou. Mimořádně cenná je práce s unikátními materiály z vily hlavního podezřelého, podnikatele Mariána Kočnera.
Český filmový a televizní svaz FITES
uděluje
CENU VLADISLAVA VANČURY 2024
filmovému kameramanovi, dramaturgovi a autorovi
Otovi Kopřivovi
za celoživotní dílo, jímž přispěl
k rozvoji a kultivovanosti české kinematografie
a jejímu mezinárodnímu věhlasu
Ota Kopřiva (1948–1988) laudatio
Ota Kopřiva je jednou z nejvýraznějších osobností České kameramanské školy: autor obrazové složky významných filmů z období normalizace, zejména ve spolupráci s režisérem Vítem Olmerem (mj. filmy "Co je vám, doktore", 1984, "Jako jed", 1985, "Antonyho šance", 1986 a "Bony a klid", 1987, jehož premiéry se již nedožil). Mistr ruční kamery, kterou ztvárňoval bez příkras pravdivou socialistickou realitu. Na těchto filmech působil také jako dramaturg a spoluautor technických scénářů. Jeho metoda realistického výrazu předběhla dobu minimálně o deset let, a to v domácím i evropském kontextu. Později se tento styl objevil v Evropě ve snímcích skupiny Dogma 95. Styl Kopřivova osvětlení vychází z logiky reálných zdrojů s podmíněným minimem použitých prostředků. Dynamickým pojetím kamery vytvořil kontrastující pocit úniku, jakéhosi pohybu lidského bytí na hraně zákona, hlídaného represivní mocí normalizační šedé zóny.
Sám Ota Kopřiva říká: „Scénáře, které se píší, vyznačují se většinou nefilmovostí. To je u nás scénářová bolest. Když píšeme technický scénář, představujeme si, že děláme němý film (...) Teprve když už to jinak nejde, nastoupí dialogy. Lidé jsou zkažení televizí, jsou zvyklí ji poslouchat, a ne se na ni dívat.“, konec citátu. Svou aktivní spoluprací kameramana s režisérem může být Kopřiva inspirací zejména pro dnešní mladé filmaře. Současný obrazový digitální manýrismus doplněný plytkostí dialogové popisnosti je opakem ryzí filmové řeči, jíž se Kopřiva s Olmerem vyjadřovali. Jeho význam je bohužel oficiálně pozapomenut. I proto mu Cena Vladislava Vančury za celoživotní dílo a přínos pro českou kinematografii právem patří.
Český filmový a televizní svaz FITES
propůjčuje
kritickou a podpůrnou
ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENU – C I T R Ó N
Poslanecké sněmovně PČR a Výboru pro mediální záležitosti
za opakovaně nekompetentní způsob volby do mediálních rad – nejnověji do Rady státního fondu kinematografie, což není nic proti samotným radám, ale proti stavu, kdy o odborných otázkách rozhodují neodborníci.
Porota cen TRILOBIT 2024 vybírala z celkového počtu 83 snímků v celkové stopáži 107 hodin 28 minut